Digidiaal straatfotografie nieuwsbrief Een interview met Jurgen Onland, docent Straatfotografie bij Digidiaal: Hoe ben je begonnen met fotografie/straatfotografie? Ik ben begonnen met fotograferen bij de geboorte van mijn zoon Boudewijn 8 jaar geleden. Ik woon met mijn gezin in het dorp Heeten (10 km naast Deventer). Ik ben qua fotografie autodidact ik heb geen professionele fotografie opleiding gedaan en heb eigenlijk alles zelf aangeleerd. Ongeveer 8 jaar geleden heb ik de basis cursus fotografie bij Digidiaal gevolgd, wilde meer weten over sluitertijd, diafragma etc. Ik kwam op de cursus met een kleine camera de Fujifilm X100. Ik weet nog goed dat daar best wel “lacherig” over werd gedaan, “we zitten op een fotografie cursus” werd geroepen. Het werd al snel stil toen ik onderstaande foto liet zien en men de foto’s zag die je met een dergelijke camera kan maken. Inmiddels zijn veel fotografen overgestapt naar een systeem camera, voor straatfotografie natuurlijk alleen maar goed. |
Ik ben met het straatfotografie virus besmet geraakt eind 2016. Ik las toevallig op het internet een fotografie concept: Urban Photo Racing. Dat sprak me enorm aan: straatfotografie met een creatief, fysiek en competitief element. In 2017 en 2018 heb ik actief deelgenomen aan 7 Urban Photo Race wedstrijden. Ik fotografeer het liefst met mijn Fujifilm X-PRO2 met een XF27mm lens (dit is naar full-frame omgerekend ongeveer 40mm) of mijn Fujifilm X100 (black edition). Waarom doe jij straatfotografie? Ik leg graag verhalen vast, op straat zijn verhalen te vinden. Ik vind het altijd weer een avontuur welke verhalen je tegen gaat komen. Daarnaast vind ik het ontzettend gaaf in een stad rond te zwerven en met mijn camera situaties, personen en dingen die me raken vast te leggen op beeld. Een centraal thema dat ik in mijn straatfotografie probeer terugkomen te laten is menselijke interactie. Wat maakt voor jou een straatfoto mooi/interessant? Voor mij hoeft een foto niet perse mooi te zijn om interessant te zijn. Mijn benadering van straatfotografie is intuïtief. Ik begin met fotograferen en leg alles wast wat me raakt, boeit, interesseert, dat gaat eigenlijk vanzelf. Mijn stemming bepaalt welk soort beelden ik vastleg. Een geslaagde foto legt wat mij betreft een verhaal vastleggen. Ik vind het ook fijn dat een foto op een of andere manier schuurt, naar een schurende foto blijf je kijken! Waarom workshop straatfotografie? Ik heb in de afgelopen 8 jaar heel veel geleerd en gedaan op het gebied van straatfotografie. Ik vind het enorm leuk om mensen enthousiast te maken. Ik neem fotografen graag mee op straat om ze te laten ervaren hoe avontuurlijk straat fotografie kan zijn. Lekker hands-on en oefenen door zelf te doen. Wat ik erg leuk vind aan mijn workshop is dat deze bestaat uit twee delen: een praktisch deel oefenen in Utrecht en een bespreek deel in Deventer. Op deze manier krijgen deelnemers waardevolle feedback! |
Bespreking van een straatfoto uit de praktijk |
Bovenstaande foto is gemaakt tijdens de Urban Photo Race 2018 in London. Tijdens de race werden we geconfronteerd met veel regen, dus ik besloot in de metro te gaan fotograferen.Tijdens het dwalen door de Londense metro een vader met zoon. Ik besloot ze te volgen en op het moment dat beide uitstapten, stapte ik ook uit. Ik achtervolgende ze een tijdje en we liepen samen de trap op. Ik zag een super intiem moment en legde ik bovenstaande foto vast. Ik heb hierbij mijn Fujifilm X-PRO2 camera met de XF27mm (40mm) pancake lens. Deze foto is genomen met een diafragma van F2.8, een sluitertijd van 1/170s en ISO instelling van 6400. Ik heb de foto nabewerkt in Adobe Lightroom, waarbij ik een zwart/wit omzetting heb gebruikt. Met de kleurschuiven van de zwart-witmix probeer ik de juiste grijs contrasten te krijgen. Verder heb ik een vignet toegepast en heb ik foto in het midden iets opgelicht. Voor mij is de foto een verbeelding van de huidige tijd. Het individualisme, de anonimiteit en het gejaagde van het huidige leven worden verbeeld voor de mensen die gebogen naar voren lopen. Maar als je goed blijft kijken, lukt het nog wel om de mooie momenten te zien. Een intens moment tussen twee personen, een gelukkig blik of bijvoorbeeld hulp van een vader. |
Heb je voor ons een aantal straatfotografie tips? Ik heb een drietal straatfotografie tips, die je meteen al gaan helpen bij het fotograferen op straat. Tip 1: Minimale sluitertijd 1/125s Om bewegingsonscherpte te voorkomen kun je de sluitertijd van je camera het beste op minimaal 1/125 seconden instellen. Ik ga zelf nog een stapje verder en heb vaak een minimale sluitertijd van 1/400s ingesteld. Op deze manier kan ik karakteristieke momenten van menselijke interactie vastleggen. Tip 2: Belichten voor hooglichten Ik zorg er altijd voor dat mijn hooglichten niet overbelicht zijn. Overbelichte hooglichten zijn minder vergeeflijk dan schaduwen. Vooral met straat fotografie zorg ik ervoor dat de belichtingscompensatie op -1 of -2 EV heb ingesteld. In nabewerking (bijvoorbeeld met Adobe Lightroom) kan ik dan makkelijk de schaduwen corrigeren. Tip 3: Hoe kom ik in een creatieve flow? Vaak hoor ik van (straat-) fotografen, ik zie helemaal niets, het lukt me niet om wat vast te leggen. Het is iets wat erbij hoort, ik heb er ook “last” van. De kunst is om je er niet door te laten afleiden. Je begint gewoon met fotograferen, door fysiek in actie te komen worden je hersenen vanzelf opgewarmd. Het duurt ongeveer drie minuten voordat je een foto van iets willekeurigs op een willekeurige manier maakt en het brein begint te zeggen: “Humm … daar kan iets zijn, wat als ik dit of dat deed?” Het ergste wat je kan doen als je geen zin hebt, is niet fotograferen, want als je niet fotografeert, is er niets voor de hersenen om aan te werken. Als je echter begint met fotograferen, maakt het niet uit hoe slecht de resultaten zijn: het brein is ongelooflijk je moet het opstarten om creativiteit aan te boren. |
0 Reacties op "Straatfotografie door Jurgen Onland"